Zeilen bij WSV de Maas Venlo

Wij bieden sinds enkele jaren zeillessen aan. Van begin april tot oktober verzorgt de vereniging zeillessen in onze eigen jachthaven en op de Maas. We hebben twee polyester valken in bezit; ideale open kielboten waarin drie personen tegelijkertijd zeilles kunnen krijgen. De lessen worden gegeven op elk niveau, van beginner tot gevorderde zeiler.

De lessen worden gegeven door ervaren zeilers binnen onze vereniging. In overleg met de zeilinstructeur wordt afgesproken wanneer er gezeild wordt; meestal is dat in het weekend of in de avonduren. In het voorjaar worden er op woensdagavond wedstrijden georganiseerd waar bijna alle zeilers van de vereniging aan deelnemen; ook cursisten kunnen hieraan meedoen.

Leidraad voor de lessen zijn de CWO-eisen; CWO staat voor Commissie Watersport Opleiding, een samenwerkingsverband van de ANWB, het Watersportverband en de Hiswa. Deze stichting streeft naar een uniform diplomasysteem voor vrijwillige vaaropleidingen; zo zijn er diploma’s voor bijna elke watersportdiscipline. Het voordeel om deze CWO-eisen aan te houden is dat het erkende zeilvaardigheden zijn. WSV de Maas heeft een samenwerkingsverband met Sailcenter in Ophoven waar leden van WSV na het volgen van zeillessen een CWO-zeildiploma kunnen behalen.

Er zijn 5 CWO-zeilniveaus, ook wel kielboots genoemd. WSV de Maas verzorgt zeillessen tot en met kielboot 4. Kielboot 1 is bedoeld voor mensen die nog nooit gezeild hebben. Dit niveau betreft de basisvaardigheden, zoals het hijsen, strijken, het sturen en de bediening van de zeilen; dit alles onder gunstige weersomstandigheden. Cursisten die meer willen kunnen zich verder bekwamen tot de hogere niveaus.

WSV-leden kunnen kosteloos de lessen volgen.

Lijkt het je (WSV-lid of niet) leuk om zeilles te volgen?

Meld je aan via het contactformulier

Weet je nog niet zeker of zeilen iets voor jou is, zeil ’n keer onder begeleiding mee; geen les maar wel lekker uitwaaien op het water.

Tot ziens bij WSV de Maas Venlo!