Regels snelle boten

Wim 1Snelle motorboot versus snel schip

Op het examen voor het Klein Vaarbewijs blijkt dat kandidaten moeite hebben met de begrippen "snelle motorboot" en "snel schip". Definities en uitleg wat onder bepaalde begrippen in de vaarregels wordt verstaan is te vinden in artikel 1.01 van zowel het Binnenvaart Politiereglement (BPR) als in het Rijnvaart Politiereglement (RPR).

Een snel schip is een groot motorschip dat sneller kan varen dan 40 km/uur. Een groot motorschip is een schip dat geen klein schip is en van de motor gebruik maakt. Een snelle motorboot is een klein schip dat op de motor sneller kan varen dan 20 km/uur.

Beide definities verschillen dus behoorlijk en hebben weer andere begrippen in zich die ook weer een betekenis hebben. En waar dus ook consequenties aan kunnen hangen. Een kleine zeilboot die planerend harder kan zeilen dan 20 km/uur is bijvoorbeeld dus geen snelle motorboot als het die snelheid op de motor niet kan halen. Voor het varen met een snelle motorboot (bijv. speedboot) moet u een Klein Vaarbewijs hebben. Voor het zeilen met een snelle catamaran op vleugels dus niet.

Voor het examen Klein Vaarbewijs moet u beide definities kennen, schepen kunnen herkennen aan bijvoorbeeld dagtekens en verlichting en ook situaties op het water waarbij u dergelijke schepen tegenkomt kunnen beoordelen en passende maatregels kunnen nemen. En dan is het ook nog eens zo dat er tussen RPR en BPR kleine verschillen bestaan. Een snel schip moet bijvoorbeeld alle andere schepen voorrang verlenen. Maar in RPR gebied moet een klein schip wel aan een snel schip de ruimte te laten, die dit nodig heeft om zijn koers te volgen en om te manoeuvreren.
Voor een snelle motorboot gelden weer de vaarregels voor elk klein motorschip en is dus niet altijd verplicht om voorrang te verlenen aan bijvoorbeeld een ander klein motorschip.

Dit en andere informatie is te vinden op:   Vaarwinkel nieuws

Real time web analytics, Heat map tracking